Vzdělávání, poruchy učení a chování, ADHD, závislosti

Kniha je výsledkem výzkumů týkajících se nejen závislosti na návykových látkách, ale především vlivu zneužívání návykových látek na celý rodinný systém. Je rozdělena do kapitol, které popisují vliv užívání návykových látek u jednotlivých členů rodiny a dopad na ostatní její příslušníky. Text je prokládán vyjádřeními respondentů výzkumu a poskytuje nejen odborný, ale i emocionální a autentický pohled na celou problematiku

Monografie autorského kolektivu, jimiž jsou přední odborníci ze všech oborů, zabývajících se problémem závažných společenských jevů, týkajících se dětí, je jedinečným shrnutím poznatků a bohatých zkušeností autorů, vedených jedinou snahou – chránit naše děti a rodiny před nebezpečím týrání a zneužívání a nabídnout pomoc tam, kde je jí zapotřebí. Problém je řešen z pohledu sociálně orientované pediatrie, klinické psychologie a sociální psychiatrie. Jednotlivé kapitoly se zabývají tělesným a psychickým týráním, sexuálním zneužíváním a zanedbáváním dětí, vysvětlují, proč některé děti přitahují násilí, jaké na ně může mít násilí dopady a jak jsou ohroženy děti v neúplných rodinách.

Světově uznávaná metoda vzdělávání založená na porozumění dítěti je nyní dostupná také všem rodičům. Autorka se věnuje jejímu uplatnění v předškolním věku a nabízí praktická cvičení v oblastech běžného života, senzoriky, čtení, psaní a aritmetiky včetně návodu na výrobu pomůcek. Kniha je pro čtenáře neocenitelnou inspirací na cestě k rozvoji předškolních dětí.

Kniha přináší pedagogům základní informace, metodické postupy a jednotlivé listy cvičení, které mohou využít při výuce. Cílem je naučit dítě uvědomovat si a pojmenovat vlastní pocity i myšlenky a jejich spojitost s určitým jednáním u sebe i u druhých. Rozvíjí schopnost dítěte zvládnout změny, které s sebou nese život, stresující situace i reakce s tím spojené, tj. úzkost, strach, obavy, apod. Při individuálních i skupinových cvičeních děti pracují s představami a pocity, využívají reminiscenční techniky, učí se jak přijímat nové a neznámé. Slovní cvičení jsou kombinována s výtvarným vyjádřením.

(viz sekce Motivační a vzdělávací knihy pro děti)

Vývojové poruchy učení nebo chování postihují nemalou část dětské i dospělé populace. Potíže dětí trpících např. dyslexií, dysgrafií nebo hyperaktivitou (ADHD) se neomezují jen na školní vyučování, ale promítají se do celého sociálního systému, v němž dítě žije. Autorka této publikace se soustředila na doplnění nejnovějších poznatků o příčinách a projevech vývojových poruch učení a chování a jejich klasifikaci, a především na nové informace o možnostech pomoci dětem, které jimi trpí.

Dvě třetiny českých rodičů se domnívají, že jejich děti jsou výrazně neklidnější a nesoustředěnější než děti ostatní. Někdy to není jen subjektivní pocit plynoucí ze snížené tolerance přirozeného dětského temperamentu. Některé děti svou zvýšenou dráždivostí, neposedností a rozjíveností dovádějí k zoufalství rodiče, učitele, vychovatele i lidi, k nimž nemají žádný vztah. Neklid se u nich stává vývojovou poruchou, kterou je třeba brát vážně. Kniha vysvětluje příčiny hyperaktivity vrozené i získané, přináší poznatky z oblasti neurofyziologie i sociologie a seznamuje s možnostmi nápravy-terapie.

Kniha popisuje Výjimečné dítě, o němž se často mluví jako o “problémovém”, může rodiče snadno udolat a vyvolat v nich pocity vlastní neschopnosti. Tyto děti však mají pouze mimořádný temperament nebo jsou emocionálnější, citlivější, vnímavější, neústupnější a hůře se vyrovnávají se změnami než děti průměrné.

Děti, o nichž kniha pojednává, chodí většinou na druhý stupeň základní školy. Jsou hyperaktivní (neposedné), nepozorné a zlobivé. Takové děti většinou nevydrží chvilku v klidu, vrtí se, pozorují vše kolem, vypadá to, že nás ani neposlouchají a nevnímají, neustále si s něčím hrají, houpají nohama, vyrušují, nedokončují, co začaly, jsou hlučné, náladové, vznětlivé, vzdorovité, vždy v opozici, nepořádné, roztržité. Kniha může sloužit jako průvodce na cestě porozumění rodinným vztahům a pomoci dítěti.